Historici.nl





Gepubliceerd op 07-05-2020

Beeld en Geluid: Productmanager Onderzoek en Erfgoed

PRODUCTMANAGER ONDERZOEK EN ERFGOED

Wil je werken bij een instituut met internationale allure? In een veelzijdige rol met autonomie en doorgroeimogelijkheden? In een door vernieuwing gedreven werkomgeving, met interessante partners? Voor het team dat samenwerkt met de doelgroep Onderzoekers en Erfgoedprofessionals, zijn we op zoek naar een enthousiaste Productmanager Onderzoek en Erfgoed voor 36-40 uur per week.

Beeld en Geluid is het toonaangevende instituut voor media. Een inspirerende, creatieve en toegankelijke ontmoetingsplek – zowel online als in ons museum en op locatie. In de context van nieuwe technologische ontwikkelingen en veranderende behoeftes in een dynamische maatschappij, is het van groot belang om media te kunnen duiden. Onderzoek met behulp van onze erfgoedcollecties is hier een cruciaal onderdeel van.

Samen met tientallen partners (erfgoedinstellingen, kennisinstellingen en marktpartijen) werken we aan producten en diensten om verspreide erfgoedcollecties bijeen te brengen en op een duurzame en flexibele manier toegankelijk te maken; voor het grote publiek, het onderwijs, de creatieve industrie en de onderzoeksgemeenschap. Kennis over audiovisuele archivering delen we met de museum-, archieven- en bibliotheeksector. Dat doen we door een actieve rol te spelen in internationale gremia, onze bevindingen te delen op ons publicatieplatform en door het organiseren van activiteiten binnen AVA_Net, de netwerkorganisatie voor audiovisuele collectiehouders.

De productmanagers van de doelgroep Onderzoekers en Erfgoedprofessionals beheren een product- en dienstenportfolio die ze opzetten en (door)ontwikkelen binnen uiteenlopende samenwerkingsprojecten. Een meerjarenperspectief en een inhoudelijke blik op de ontwikkelingen helpt de productmanager haar/zijn portfolio goed te overzien en vorm te geven in lijn met de wensen en behoeften in het veld. Het werk binnen de portfolio’s wordt uitgevoerd door multidisciplinaire teams van medewerkers vanuit verschillende afdelingen binnen Beeld en Geluid. Deze teams, die kunnen wisselen in samenstelling, worden inhoudelijk aangestuurd door de productmanager. De productmanagers vormen samen de hub om producten en diensten voor doelgroep Onderzoek en Erfgoed te financieren en toekomstbestendig te beheren. Het portfolio waar deze vacature betrekking op heeft, valt uiteen in vier onderdelen:

  1. Het ontwikkelen van projecten en samenwerkingsverbanden op het gebied van (digitale) geesteswetenschappen. Bijvoorbeeld in vakgebieden als mediastudies, journalistiek, geschiedenis en archiefwetenschappen;
  2. Het structureel (blijven) verbeteren van toegang tot (born-digital en historische) onderzoekscollecties voor wetenschappelijk gebruik;
  3. Het initiëren van netwerkactiviteiten voor de doelgroep erfgoedprofessionals  (zoals AVA_net en Europeana);
  4. Deskundigheidsbevordering binnen de doelgroepen stimuleren door training, consultancy en de inzet van publicatieplatforms.

Ben jij de collega die wij zoeken?

Jij:

  • Bent een sterk conceptuele denker, die niettemin ook graag zelf aan de slag gaat;
  • Kent het onderzoeks- en erfgoedveld;
  • Snapt wat het erfgoedveld heeft aan onze onderzoeksresultaten en weet wetenschappelijke taal te vertalen naar een relevante boodschap voor een bredere doelgroep;
  • Bent bekend met relevante thema’s zoals online toegang tot erfgoedcollecties en data-gedreven onderzoeksmethoden;
  • Hebt een visie op de ontwikkeling van producten voor onze doelgroep en weet het team dat je inhoudelijk aanstuurt te enthousiasmeren;
  • Hebt uitstekende projectmanagement-, plannings- en organisatievaardigheden, inclusief het opstellen van begrotingen en rapportages;
  • Kan veelzijdige teams begeesteren, motiveren en het beste uit zichzelf en elkaar halen;
  • Spreekt en schrijft vloeiend Nederlands en Engels.

Wij:

  • Vormen met het team Onderzoekers en Erfgoedprofessionals een van de vier doelgroepteams binnen Beeld en Geluid. Nota Bene: de andere teams zijn Particulieren, Onderwijs en Mediaprofessionals;
  • Zijn ‘digital enthusiasts’ en altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en ideeën om onze doelgroepen digitaal te ondersteunen;
  • Hebben een internationale reputatie opgebouwd op het gebied van onderzoekssamenwerkingen (zowel binnen informatica, de geesteswetenschappen en sociale wetenschappen) en creatieve dienstverlening aan de erfgoedsector;
  • Zijn onderdeel van nationale netwerken zoals Netwerk Digitaal Erfgoed, CLARIAH, PublicSpaces, de Nationale AI Coalitie en internationale netwerken als Europeana, IASA, AMIA, OPF, FIAT/IFTA en Time Machine;
  • Werken met partners uit deze netwerken aan het ontwikkelen van (gezamenlijke) producten en diensten, vaak binnen onderzoeks- en innovatieprojecten;
  • Vinden het belangrijk om onszelf en daarmee onze diensten en producten continu te verbeteren;
  • Lachen graag met elkaar en hebben een gezonde dosis relativeringsvermogen;
  • Sparen koelkastmagneten van bezoeken aan congressen en werkbezoeken.

Diversiteit

Beeld en Geluid streeft naar een grotere culturele diversiteit van zijn publiek, programmering en personeel. Belangstellenden die bijdragen aan die diversiteit en een divers relatienetwerk met zich meebrengen, nodigen wij van harte uit te reageren.

Arbeidsvoorwaarden

  • Het betreft een aanstelling voor één jaar, met daarna de mogelijkheid om te verlengen.
  • Het bruto maandsalaris (op fulltime basis) is (per 1-7-2020) minimaal €3.740,66  en maximaal €5.343,83 (schaal 11 CAO Beeld en Geluid).
  • Beeld en Geluid heeft bijzonder aantrekkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden. Zo heb je per jaar 200 vakantie-uren en 192 atv-uren (op fulltime basis). Ook is er veel ruimte en aandacht voor persoonlijke ontwikkeling.
  • Wij zijn makkelijk bereikbaar met OV, het meest dichtstbijzijnde treinstation is slechts op 3 minuten loopafstand.

Interesse?

Heb je belangstelling voor deze functie? Stuur dan vóór 26 mei 2020 een bondige motivatie met cv naar de afdeling Personeel & Organisatie: personeelenorganisatie@beeldengeluid.nl. Wil je meer weten over deze vacature, neem dan vooral contact op met Johan Oomen, Doelgroepeigenaar Onderzoek en Erfgoed joomen@beeldengeluid.nl (onderwerp ‘Vacature Productmanager’). Op www.beeldengeluid.nl/kennis is een overzicht van lopende projecten en initiatieven te vinden.

Bekijk het privacy statement van Beeld en Geluid met betrekking tot de sollicitatieprocedure.

SOLLICITEER

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.