Historici.nl





#opstand
#cultuur en kunst
#politiek en bestuur
#maatschappij
#wetenschap en techniek
#oorlog en krijgsmacht
#economie en financiën
#kerk en religie
#overzeese gebieden
#scheepvaart
#onderwijs
#erfgoed
#archieven
#kolonialisme
#recht
#Tweede Wereldoorlog
#gender
#inclusiviteit
#slavernij
Gepubliceerd op 18-10-2016

DCDC16: Inspiratie opdoen in Groot-Brittannië

Op 11 en 12 oktober was ik in Manchester voor het congres DCDC16: Collections, Connections, Collaboration: from potential to impact.

DCDC staat voor Digital Collections, Digital Communities en werd voor de vierde keer georganiseerd door The National Archives (TNA) en de Research Libraries UK (RLUK).

Vorig jaar was ik voor het eerst op dit congres en ik vond het zo inspirerend, dat ik besloot dit jaar weer te gaan. Als projectleider educatie bij Erfgoed Leiden en Omstreken is mijn taak ten slotte om nieuwe doelgroepen te bereiken.

Ik hoopte op mooie voorbeelden van een verfrissende manier om diverse atypische groepen te bereiken met onze collectie. Wat mij betreft hoeft dat niet digitaal, maar dat mag natuurlijk wel. De twee D’s in de congrestitel staan er niet voor niets. Digitaal heb je nu eenmaal een breder bereik.

Teacher programs
Toen ik net begon in de archiefeducatie was Engeland mijn grote voorbeeld. Daar hadden ze het goed voor elkaar, vooral bij The National Archives. Nu kijk ik naar hun presentaties over educatie en het valt me op, dat zij het eigenlijk helemaal niet zo anders doen dan wij. Ook bij TNA worden ‘mystery documents’ gebruikt om leerlingen te triggeren. Wat ik wel bijzonder vind is dat TNA Teacher programs heeft, tien geschiedenisdocenten gedurende veertien weken aan de slag gaan met het maken van lessen over een specifiek onderwerp, gebaseerd op academisch onderzoek. Wauw, dat zou ik ook wel willen! Zouden er in de Leidse regio docenten zijn die samen hieraan zouden willen werken? Het vergt een hoop tijd en ik weet dat de meeste docenten daar niet heel ruim in zitten.

Hologram
Een bijzonder nuttige digitale toepassing bij educatie wordt momenteel ontwikkeld door het National Holocaust Centre. Zij werken met overlevenden als vrijwilligers, maar die worden steeds ouder. Daarom zijn zij bezig met deze mensen 3D te filmen, terwijl zij hun verhaal vertellen èn laten zij hen wel 1000 vragen beantwoorden, die leerlingen vaak stellen. Dit materiaal wordt met een computersysteem zo ingezet, dat een hologram vragen uit het publiek kan gaan beantwoorden.

Publieksbereik
In de educatie zie ik inmiddels niet zoveel verschillen meer met wat wij in Nederland doen. Op het gebied van publieksbereik absoluut wel. Carenza Lewis, bekend van tv, presenteerde onder andere een community-archeologie project, waarbij door het hele land in samenwerking met de bewoners archeologische opgravingen worden uitgevoerd. De resultaten hiervan worden daadwerkelijk gebruikt voor academisch onderzoek.

De manuscripten uit het Midden-Oosten van de universiteit van Birmingham werden ingezet bij een project voor eerste-generatie immigranten uit met name Pakistan en Bangladesh. In dit twee maanden durende project maakten deze mensen, geïnspireerd door deze originelen hun eigen boekje. Het mooie vond ik vooral dat zij daarna zelf verder gingen met andere projecten. Heel belangrijk trouwens bij deze twee laatste projecten: niet flyeren, maar mensen aanspreken!

Andere instellingen laten creatievelingen los in hun collecties met de vraag zich te laten inspireren door de archiefstukken, 18e eeuwse textielen of bouwtekeningen. Ook dat doen we in Leiden. Er is echter altijd iets te leren van de aanpak van andere instellingen.

Games
Een superinitiatief van The National Archives was hun Steampunk Game Jam. Gamedesigners werden uitgenodigd om een weekend lang games te ontwikkelen met als uitgangspunt archiefstukken uit de 19e eeuw over uitvindingen en sensationele evenementen. Je hebt voor zoiets wel de juiste collectiestukken nodig, maar ik zie het wel zitten.

Het leuke van dit congres is dat er allelei mensen rondlopen die spannende, nieuwe dingen willen met hun collecties. Volgend jaar ga ik zeker weer.

Susan Suèr (projectleider educatie Erfgoed Leiden en omstreken)

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.