Historici.nl





#opstand
#cultuur en kunst
#politiek en bestuur
#maatschappij
#wetenschap en techniek
#oorlog en krijgsmacht
#economie en financiën
#kerk en religie
#overzeese gebieden
#scheepvaart
#onderwijs
#erfgoed
#archieven
#kolonialisme
#recht
#Tweede Wereldoorlog
#gender
#inclusiviteit
#slavernij
Gepubliceerd op 15-11-2011

De Heineken Ontvoering – Recensie

Ongetwijfeld tot zijn genoegen zag regisseur Maarten Treurniet de première van zijn film ‘De Heineken Ontvoering’ vergezeld gaan van juridische rumoer vanwege de balans tussen feit en fictie. Dit leverde namelijk aanzienlijke belangstelling op voor dit misdaaddrama. Maar in hoeverre wijkt de film nu daadwerkelijk af van de historische feiten?

In de film blijkt het vijftal ontvoerders teruggebracht tot vier: de niet-fictieve Cor van Hout (Gijs Naber), Frans Meijer (Teun Kuilboer) en Jan Boellaard (Korneel Evers), en de fictieve Rem Hubrechts (Reinout Scholten van Asschat) die echter ondubbelzinnig een verbeelding van Holleeder is.

De ontvoering zelf is spannend in beeld gebracht, maar zodra Heineken (Rutger Hauer) en diens chauffeur zijn opgesloten in een anonieme havenloods, richt alle aandacht zich op Rem. Als bewaker van Heineken kan hij de verleiding niet weerstaan Heineken te sarren en te martelen. Dit sadisme was voor de echte Holleeder aanleiding een rechtzaak aan te spannen. Hij meent dat de film hem onterecht neerzet als een meedogenloze boef.

Van onderhandelingen tussen politie en ontvoerders vernemen we vreemd genoeg niets. De inning van het losgeld en de bevrijding van Heineken komen daardoor uit de lucht vallen. Op dat moment maakt de film een onrealistische nieuwe start: een getergde Heineken, vanaf dit punt de centrale figuur, neemt het heft in eigen hand en jaagt zelf op zijn ontvoerders Hauer toont hier zijn veelzijdigheid: de verbetenheid van zijn speurtocht is even intens als zijn post-traumatische nachtmerries beangstigend zijn. Heineken zet samen met zijn vrouw op Guadeloupe zelfs een volksopstand op poten, die de voortvluchtige Rem en Cor tot overgave dwingt. Een nogal ongeloofwaardige finale van deze film.

Het eindresultaat is een onderhoudende rolprent, die na afloop voldoende stof geeft voor het onvermijdelijke : wat was echt en wat was verzonnen? Peter R. de Vries weet het wel: volgens hem staat vast dat driekwart niet strookt met de werkelijkheid. Jammer genoeg is de kans groot dat deze film voortaan het historisch beeld van de ontvoering zal bepalen, iets wat wel vaker gebeurt.

Maarten Peters

‘Süskind’
Door Bart van den Boom
Recensie: Na de bevrijding
Door Nele Beyens
Nova Zembla – Recensie
Door Peter Sigmond
Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.