Studiemiddag Oral history en geschiedenisonderwijs
2 jun 2017Van 9:00 - 13:00uur
Vrijdag 2 juni 2017 13.00 – 17.00 uur in Utrecht, Open Universiteit (Vondellaan 202).
Anders dan in Duitsland en de Angelsaksische landen heeft oral history in het Nederlandse geschiedenisonderwijs geen prominente plek (Huijgen en Holthuis 2016). Toch blijkt uit onderzoek dat oral history kan bijdragen aan historisch redeneren en leerlingen kan motiveren voor het vak geschiedenis. De doelstelling van deze middag is het uitwisselen van de ideeën over de bijdrage van oral history aan het geschiedenisonderwijs in Nederland, en het inventariseren van ervaringen en behoeften rond de didactiek van oral history.
Lisa Henke van de Universiteit Tuebingen zal een lezing verzorgen naar aanleiding van een experimentele studie naar de leeropbrengsten bij live en digitale ooggetuigenissen. Aansluitend zijn er lezingen van Elise Storck (ICLON), Norah Karrouche (UvA/Clariah), Marloes Hülsken (HAN) en Susan Hogervorst (OU), en een paneldiscussie over oral history en historisch redeneren met o.a. Arie Wilschut (HvA) en Tim Huijgen (RUG).
Deelname is gratis, aanmelden verplicht, via secretariaat@expertisecentrum-mmv.nl.
Deze middag wordt georganiseerd door het Meesterschapsteam Geschiedenis, zie https://vakdidactiekgw.nl/paginavak/geschiedenis-algemene-info/
Programma
13.00 uur Welkom en inleiding – Susan Hogervorst (Open Universiteit en Meesterschapsteam Geschiedenis) en Marloes Hülsken (Hogeschool Arnhem Nijmegen)
13.15 uur Lezing van Lisa Henke
14.00 uur Marloes Hülsken – Leeropbrengsten bij actieve oral history
14.30 uur Elise Storck – Opbrengsten van oral history binnen en buiten school
15.00 uur pauze
15.15 uur Susan Hogervorst – digitale oral history collecties: inzichten en mogelijkheden
15.45 uur Norah Karrouche – opslag en re-use van interviews door leerlingen
16.15 uur Panel over OH en historisch redeneren – Tim Huijgen, Elise Storck, Arie Wilschut en slotdiscussie. Moderator: Chiel vd Akker