Historici.nl





The Interactive Pasts 2 Conference

8 okt - 10 okt 2018
Hilversum

On October 8th, 9th, and 10th, the VALUE Foundation and Het Instituut voor Beeld & Geluid will organise The Interactive Pasts 2 Conference in Hilversum. This conference aims to bring researchers, game developers,  scholars, and artists together to discuss what video games can offer the humanities, and vice-versa.

What can games teach us about the past? In what ways can video games be treated as cultural heritage? What do video games have to offer for historical and archaeological research? The conference will feature all manner of answers to these questions and more! The programme is varied and speakers will discuss subjects like raising interest in history through video games, how one can study games, and utilising video games to discuss inclusion and decolonisation.
Registrations for the conference are now open: http://interactivepasts.com/the-interactive-pasts-conference-2/ . Here you’ll also find the programme and more information about the conference in general.

The first Interactive Pasts Conference held in April 2016 at the Leiden University was a great success with speakers from all over the world and led to the publication of the (free) Interactive Past Book. More information on this book, as well as a link to a free PDF-version can be found here: http://interactivepasts.com/the-interactive-past-book/. This book also provides a very good overview of the varying topics and interpretations on the combination of video games and the humanities, so it’s definitely worth a read!

Nederlandse tekst:
Op 8, 9, en 10 oktober organiseren de VALUE Foundation en het Instituut voor Beeld & Geluid het The Interactive Pasts 2 Conference in Hilversum. Deze conference brengt onderzoekers, game developers, studenten, docenten, en artiesten samen om te discussiëren wat video games kunnen bieden aan de (geestes)wetenschappen en vice versa.

Wat kunnen video games ons leren over het verleden? Op welke manier kunnen video games worden gezien als cultureel erfgoed? Wat bieden video games voor mogelijkheden voor historisch en archeologisch onderzoek? Deze en andere vragen zullen behandeld worden op deze conference. Het programma is veelzijdig en de sprekers behandelen uiteenlopende onderwerpen, zoals hoe interesse in geschiedenis doormiddel van video games kan worden verhoogd, hoe video games bestudeerd kunnen worden, en hoe video games kunnen worden gebruikt om inclusiviteit en decolonisatie te bespreken.

De registraties voor het conference zijn nu open: http://interactivepasts.com/the-interactive-pasts-conference-2/ . Hier is ook het programma te vinden, naast meer informatie over het conference.

Het eerste Interactive Pasts Conference dat in april 2016 in de Universiteit van Leiden werd gehouden was een groot success met sprekers van over de hele wereld, en het leidde tot de publicatie van het (gratis) Interactive Past Book. Meer informatie over dit boek én een link naar de gratis PDF-versie kan hier worden gevonden: http://interactivepasts.com/the-interactive-past-book/. Dit boek geeft tevens een goed overzicht over de uiteenlopen onderwerpen en interpretaties over de combinatie van video games en (geestes)wetenschappen, dus het is zeker het lezen waard!

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Wordt lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.