Historici.nl





Gepubliceerd op 24-06-2016

Wat leert de geschiedenis ons over de Nederlandse relatie met het Verenigd Koninkrijk

De Britten stappen uit de Europese Unie, 52 procent van de bevolking ziet weinig in het internationale samenwerkingsproject en stemde tegen. Maar wat zijn de gevolgen van de Brexit voor Nederland en de Nederlands-Britse relatie? Aangenomen wordt dat de Nederlandse invloed op Europese besluit voering door de Britse afwezigheid zal afnemen.  

Samen met Zweden en Denemarken is Nederland een van de grootste verliezers van de Brexit. Dit omdat deze staten in het verleden vaak met het Verenigd Koninkrijk optrokken en in veel gevallen ook hetzelfde stemmen binnen Europa. Zweeds oud-minister van financiën, Anders Borg, beweerde eerder zelfs dat een meerderheid van de Zweden ook uit de Europese Unie willen stappen als de Britten niet in Europa zouden blijven.

Ook Marc Chavannes schrijft voor De Correspondent dat de relatie tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk een diepgaande is en dat de geschiedenis wel eens duidelijk kan maken hoe het nu verder moet tussen de twee landen. In zijn artikel staat onder andere centraal waarom Nederlanders en Britten elkaar altijd hebben nodig gehad en dat Nederland nu waarschijnlijk terug zal vallen op de oude neutraliteitspolitiek, die tussen 1830 en het 1940 gevoerd werd, door steeds te schipperen tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese continent. Meerdere gelijkenissen tussen het Nederland, Verenigd Koninkrijk en Europa van vroeger en nu zijn hier terug te lezen

Geen gevonden


Alle artikelen van Redactie Geschiedenis & Beleid
Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.