Historici.nl





Gepubliceerd op 21-10-2021

Kempenmuseum De Acht Zaligheden: Medewerker Collectiebeheer & Registratie

Kempenmuseum De Acht Zaligheden is een cultuurhistorisch museum gevestigd te Eersel. Het museum laat bezoekers kennismaken met de geschiedenis van de Kempen. Zo’n 6000 objecten en voorwerpen zijn tentoongesteld in het woongedeelte, de voormalige koeienstal en de grote buitenschuur van een authentieke langgevelboerderij. Op het 5000 m2 buitenterrein zijn een ouderwetse bloemenhof, kruidentuin, moestuin, oude boomgaard en beugel- en kegelbaan gesitueerd. Kempenmuseum De Acht Zaligheden is in 1979 opgericht en sinds 2002 landelijk geregistreerd en trekt jaarlijks 16.000 bezoekers.

Plannen voor de toekomst
Het museum staat aan het begin van een grote inhoudelijke transitie. Deze is tot stand gekomen door een intensieve samenwerking met de gemeente Eersel en een bureau voor vrijetijdseconomie. De gemeente Eersel heeft een eerste stap gezet naar de realisatie van een ingrijpende verbouwing zowel op fysiek als museaal gebied. Voor het maken van een plan is een krediet beschikbaar gesteld. Behalve de bouw van een bezoekerscentrum en de transformatie van het museale profiel en inrichting, is er ook aandacht voor bouwkundige aanpassingen en onderhoud. Tenslotte wordt een verbinding met het historische dorpscentrum voorgesteld.

Huidige situatie
De Afdeling Registratie & Collectiebeheer & Onderhoud bestaat momenteel uit twee vrijwilligers die tezamen drie halve dagen per week alle voorkomende werkzaamheden verrichten. Zij worden bij gelegenheid bijgestaan door vrijwilligers die assisteren bij tijdelijke klussen. De afdeling is gestart met het proces van collectiewaardering, bijgestaan door een werkgroep van zes vrijwilligers. Een andere werkgroep gaat aan de slag met de LAMO-procedure. Tussentijd is er nog een hoop uitzoekwerk. De twee hoofdvrijwilligers zijn gestart met de cursus van Erfgoed Brabant in het overzetten van Adlib naar Memorix Maior. Er is geen actueel collectieplan. De afdeling verzorgt alle bruiklenen en schenkingen.

Functie context
Het museum kent drie sectoren: Museaal, Operationeel en Diensten. De sector Museaal wordt gevormd door de conservator, aanspreekpunten en vrijwilligers van de afdelingen Tentoonstellingen, Collectie & Registratie & Onderhoud, Educatie, Gidsen, Tuin en Ambachten. De medewerker collectiebeheer maakt deel uit van de afdeling Collectie & Registratie & Onderhoud.

Plaats in de organisatie
De medewerker collectiebeheer vormt samen met de vrijwilligers de afdeling C&R&O. Hij of zij legt verantwoording af en rapporteert aan de conservator.

Doel van de functie
De medewerker beheer en behoud is medeverantwoordelijk voor het beheer, behoud en de documentatie van de museumcollectie.

Medewerker Collectiebeheer & Registratie

24 uur per week

Doel van de functie
De medewerker beheer en behoud is medeverantwoordelijk voor het beheer, behoud en de documentatie van de museumcollectie. We vragen uitdrukkelijk om net afgestudeerde erfgoedtalenten om te solliciteren op deze functie.

Functie-inhoud
Het collectiebeheer omvat inventarisatie, standplaatsregistratie, documentatie, afstoting, intern transport en depotbeheer. De medewerker werkt mee aan het verbeteren van de opslag van de collectie in het depot, verzorgen van het interne transport van de collectie ten behoeve van tentoonstellingen, onderzoek, fotografie of restauratie. De medewerker begeleidt vrijwilligers en ziet toe op de veiligheid in het depot. Projectmatig draagt hij of zij bij aan het tentoonstellingsprogramma door ervoor te zorgen dat collectiestukken op een veilige manier en in goede conditie beschikbaar zijn voor collectiepresentaties en bruiklenen.

  1. Ervaring met het hanteren van kunstvoorwerpen en de fysieke zorg voor
    verschillende objecttypen. Kennis van fotografie is een pre.
  2. Het verzorgen en organiseren van het inkomende en uitgaande bruikleenverkeer. Hieronder vallen het opmaken van bruikleencontracten, conditierapporten en transportdocumenten en bijbehorende correspondentie, de planning van transporten en het regelen van de verzekering.
  3. Daarnaast verzorgt de medewerker de registratie en documentatie van aanwinsten.
  4. De medewerker registratie zet het proces van collectiewaardering voort met de werkgroep collectiewaardering. Zij zorgt voor administratieve ondersteuning bij het invullen van de collectiewaarderingsformulieren.
  5. De medewerker zet het afstotingsproces LAMO voort en begeleidt daarbij de werkgroep LAMO.
  6. Zorgt voor een goed depotbeheer.
  7. De medewerker registratie zorgt samen met de conservator voor het aanleveren van gegevens voor het collectieplan.
  8. Het invoeren van gegevens in een digitaal collectieregistratie systeem. De medewerker zet de transitie van Adlib naar Memorix Maior voort en is bereid zich hierin te scholen.
  9. De medewerker kan uitstekend overweg met Word en Exel en beschikt over vaardigheden in het opstellen van formele correspondentie.
  10. Beschikt over competenties zoals omgevingsbewustzijn, plannen en organiseren, kan individueel en in teamverband werken, kan planmatig en accuraat werken, heeft een goed oog voor procedures, kan goed samenwerken met de tentoonstellingscommissie en de afdeling educatie. Stressbestendig en een liefhebber van cultureel erfgoed.

Naar wie zijn we op zoek?
Je hebt

  • Een relevante opleiding afgerond, bijvoorbeeld de Reinwardt Academie, richting collectiebeheer.
  • Affiniteit met collectiebeheer Adlib en Memorix Maior.
  • Affiniteit met processen rondom objecthantering, conditierapporten, collectiewaardering.
  • Proactieve houding, zorgvuldig, kunnen samenwerken met conservator en vrijwilligers.
  • Affiniteit met de Kempen en de geschiedenis van de Kempen.

Wij bieden
Een leuke werkplek gedurende twee jaar voor 24 uur per week. Het uurtarief is gebaseerd op schaal 7, museum-cao.

Datum sluiting vacature: vrijdag 29 oktober 2021.
Datum gesprekken: donderdag 4 november 2021.

Informatie
Datum indiensttreding, in overleg. Maar bij voorkeur zo snel mogelijk. Begeleiding geschiedt door conservator en de coördinator van de Afdeling Collectiebeheer & Registratie. Informatie over de vacature kan ingewonnen worden bij de manager Judith Kerssemakers. Vacature kan gestuurd worden naar manager@kempenmuseum.nl ter attentie van Judith Kerssemakers.

Solliciteer!

Meer informatie over de organisatie: zie onze website.

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.