Historici.nl





Gepubliceerd op 14-04-2021

Nationaal Archief – Medewerker Marketing & Communicatie

Wij zijn het Nationaal Archief. Bij ons vind je antwoorden op vragen over jouw leven, de geschiedenis en de samenleving. Hier ontdek je hoe het recente en verre verleden ons dagelijks bestaan beïnvloeden. Eén van onze belangrijkste taken is het bewaren en beschikbaar stellen van (overheids)archieven. In de 142 kilometer aan papieren archieven, 15 miljoen foto’s, 300.000 kaarten en 1,2 petabyte aan digitale bestanden, wordt 1000 jaar geschiedenis tastbaar.

Burgers, journalisten, onderzoekers, historici en vele anderen raadplegen en gebruiken onze stukken op de studiezaal. Voor scholen hebben we speciale educatieve interactieve programma’s samengesteld. En in steeds wisselende tentoonstellingen presenteren wij onze topstukken.

Recht op informatie is ons uitgangspunt. Iedereen mag in onze collectie opzoeken wat er in ons verleden is gebeurd of gezegd. Online en op de studiezaal.

Wil jij deel uitmaken van het mooie, veelzijdige werk dat wij doen? Reageer dan op de vacature. Wij bieden jou een interessante omgeving waarin je de ruimte krijgt om jouw kennis en kunde in te zetten en je verder persoonlijk te ontwikkelen.

Afdeling Onderzoek en Presentatie
Om onze collectie aan een breed publiek te presenteren, ontwikkelt de afdeling Onderzoek en Presentatie een boeiend en meerstemmig publieksprogrammering van onder andere tentoonstellingen, educatieve projecten, evenementen, debatten en rondleidingen.

Dit doen we met een team van achttien collega’s die verantwoordelijk zijn voor disciplines als onderzoek, communicatie en programmering. Allemaal hebben we een drive om alle Nederlanders met het behulp van het Nationaal Archief aan nieuwe inzichten te helpen en te verrassen met ons omvangrijke en veelzijdige aanbod. Op dit moment ontwikkelen wij onze producten steeds meer in samenwerking met deskundigen en met en voor verschillende doelgroepen.

Wij zoeken voor de afdeling Onderzoek en Presentatie een

Medewerker Marketing & Communicatie

32 of 36 uur per week

Het NA
De akte van erkenning van de Republiek Suriname, de Grondwet van Thorbecke, het kinderwetje van Van Houten: het Nationaal Archief zit barstensvol geschiedenis. Deze geschiedenis delen we graag met iedereen. Dat doen we door je toegang te geven tot de archieven online en in de studiezaal. Maar ook met tentoonstellingen, lezingen, debatten en educatieprogramma’s, die ontwikkeld worden door de afdeling Onderzoek en Presentatie. Hierbij gaan we in op een scala aan relevante thema’s, zoals het slavernij en koloniale verleden van Nederland, WOII en de rechten van de mens. Dit doen we in het archief, maar ook online. Daar kunnen we jou als communicatiemedewerker goed bij gebruiken.

Wij zoeken
Om deze relevante en meerstemmige programmering te kunnen promoten zoekt de afdeling Onderzoek en Presentatie een medewerker Marketing en Communicatie voor:

  • De marketing en communicatie van:
    • de tentoonstellingen;
    • de publieksprogrammering (tentoonstellingen, lezingen, debatten et cetera) online en op het archief. Op verzoek ondersteunen van de organisatie en aanwezigheid in het weekend;
    • schoolprogramma’s online en op het archief;
    • evenementen van Het Genootschap, de vriendenvereniging van het Nationaal Archief;
    • marketingevenementen (UITmarkt Den Haag, Dag van de Haagse Geschiedenis, et cetera). Ook ondersteuning van de organisatie kan hierbij horen.
  • De organisatie en uitvoering van:
    • social media (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en LinkedIn);
    • doorlopend publieksonderzoek tentoonstellingen;
    • persberichten en -benadering;
    • drukwerk.
  • Het leveren van een bijdrage aan:
    • communicatiestrategie tentoonstellingen;
    • aanvraag van fondsen;
    • onderzoek naar nieuwe doelgroepen;
    • een strategie voor het aantrekken van nieuwe doelgroepen in het kader van een inclusiever archief;
    • de meerjarenprogrammering.

Jij bent
Jij bent een enthousiaste teamspeler met een goede kijk op en veel ervaring met alle vormen van communicatie en in het bijzonder de social media. Je weet de social media efficiënt en inclusief in te zetten. Online communicatie zit in je DNA! Je werkt nauw samen met de adviseur Marketing en Communicatie en alle andere collega’s van de afdeling. Daarnaast stem je ook af met de collega’s van Corporate Communicatie. Je zorgt ervoor dat de programmering onder de aandacht komt van een zo breed mogelijke doelgroep. Je benadert proactief de juiste collega’s om kansen te zien hiervoor. Kortom: je zet het Nationaal Archief op de kaart!

Functie-eisen

  • Je hebt relevante werkervaring.
  • Je hebt ervaring met het inzetten van diverse sociale media kanalen.
  • Je hebt ervaring met het maken van een contentkalender voor social media.
  • Je hebt ervaring met het maken van content voor social media.
  • Ervaring met OBI4wan of een andere monitoringstool.
  • Je houdt van schrijven en richt je daarbij op een divers publiek.
  • Je houdt van geschiedenis.
  • Je bent proactief, assertief, nieuwsgierig en creatief.
  • Je hebt een open houding en legt vlot contact met collega’s.

Voldoe je niet aan alle functie-eisen, maar denk je van betekenis te kunnen zijn voor het Nationaal Archief? Ook dan nodigen we je van harte uit te reageren op deze vacature.

Wat bieden wij jou

  • Een tijdelijke functie op uitzendbasis via Tempo Team bij de Rijksoverheid.
  • Tot 1 januari 2022.
  • Voor 32 tot 36 uur per week.
  • Tussen € 2.757 en € 4.431 per maand.

Informatie en reageren

  • Het gaat om een functie voor 32 tot 36 uur per week. Bij het Nationaal Archief krijg je de mogelijkheid je werktijden zelf in te delen. In verband met de Coronamaatregelen werken wij voorlopig thuis. Er zijn beperkte mogelijkheden om op het archief te werken.
  • Solliciteren doe je via Tempo Team via de Solliciteer-button.

Solliciteer

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.