Historici.nl





#opstand
#cultuur en kunst
#politiek en bestuur
#maatschappij
#wetenschap en techniek
#oorlog en krijgsmacht
#economie en financiën
#kerk en religie
#overzeese gebieden
#erfgoed
#scheepvaart
#onderwijs
#archieven
#kolonialisme
#Tweede Wereldoorlog
#recht
#gender
#inclusiviteit
#slavernij
#natuur en milieu
Gepubliceerd op 03-07-2015

Nieuws: Top 10 Geschiedenisleraar 2015 bekend

Tien geschiedenisdocenten binnen het VMBO, HAVO en VWO zijn nog in race voor de titel Geschiedenisleraar 2015, een verkiezing die Omroep NTR en het Rijksmuseum dit jaar voor de tweede keer organiseert. De kanshebbers zijn geselecteerd door de vakjury onder leiding van historicus en programmamaker Hans Goedkoop. De winnaar wordt op 31 oktober in het Rijksmuseum bekendgemaakt.          

De zoektocht naar de beste geschiedenisleraar begon in maart van dit jaar. Honderden scholieren, directies en collega’s nomineerden hun geschiedenisleraren. Een vakjury van tien vooraanstaande historici en experts uit het onderwijsveld bezocht twintig van hen op school en woonde een les bij. Zo kwam de top 10 tot stand, bestaande uit (in willekeurige volgorde): Nathalie Ruyssenaars (Brunssum), John van Zuylen (Amersfoort), Martijn Vermeulen (Beneden – Leeuwen), Paul Stockman (Terneuzen), Hans Sanders (Gemert), Marjolein Boumans – Molenaar (Gouda), Monica Eggels (Weert), Tim Bosman (Arnhem), Rogier Spanjers (Arnhem) en Renée ten Cate (Rozendaal).

Juryvoorzitter Hans Goedkoop: ‘Zoveel betrokkenheid met de leerlingen wordt zelden getoond. De genomineerde docenten halen alles uit de kast om hun leerlingen te boeien en te betrekken bij de geschiedenisles: Ipad’s, Kahoot, verhalen en filmpjes”.

 

 

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.