Historici.nl





#opstand
#cultuur en kunst
#politiek en bestuur
#maatschappij
#wetenschap en techniek
#oorlog en krijgsmacht
#economie en financiën
#kerk en religie
#overzeese gebieden
#scheepvaart
#onderwijs
#erfgoed
#archieven
#recht
#kolonialisme
#Tweede Wereldoorlog
#inclusiviteit
#gender
#slavernij
Gepubliceerd op 06-05-2019

Rijksmuseum – Informatiespecialist Studie- en Leeszaal

Het Rijksmuseum is het museum van Nederland. De collectie telt ruim 1 miljoen objecten van en over Nederland vanaf de Middeleeuwen tot en met de 20ste eeuw. Miljoenen mensen uit heel de wereld bezoeken jaarlijks het museum met hoogtepunten uit de collectie, zoals de Nachtwacht van Rembrandt en het Melkmeisje van Vermeer. Verder organiseert het Rijksmuseum vele tentoonstellingen, evenementen, lezingen, cursussen en workshops voor jong en oud.

De afdeling Research Services houdt zich bezig met alle informatie van en over de collectie van het Rijksmuseum, inclusief een bijzonder rijke wetenschappelijke bibliotheekcollectie op het gebied van kunst en Nederlandse geschiedenis. Ze bestaat uit vijf subafdelingen (Bibliotheekadministratie, Collectie Informatie, Studie- en Leeszaal, Depot RS, en Collectie Automatisering). Research Services zet in op het faciliteren van interdisciplinair en object-gericht onderzoek. De subafdeling Studie- en Leeszaal is het publieke gezicht van de afdeling. Als zodanig is zij verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen van de collecties van de Rijksmuseum Research Library, Collectie Informatie en de werken op papier van het Rijksprentenkabinet aan de medewerkers van het museum en externe onderzoekers. De subafdeling is verantwoordelijk voor een passend aanbod aan diensten en verzorgt de klantcontacten van Research Services.

De afdeling Research Services zoekt per 1 juli 2019 een:

Informatiespecialist Studie- en Leeszaal

voor 36 uur per week

Functie
De afdeling Research Services zoekt een betrokken en enthousiaste informatiespecialist die onze virtuele en analoge dienstverlening mee wil helpen uitbouwen.

Hiertoe behoort het ontwikkelen van een aanbod dat aansluit bij de uiteenlopende en steeds vaker digitale behoeften van de verschillende gebruikersgroepen, maar ook taken zoals het beantwoorden van klantvragen, het assisteren bij het gebruik van de diverse materiaalsoorten en het toezicht houden op het gebruik van kwetsbare/unieke/kostbare stukken. Daarnaast speelt de medewerker een rol in het ontwikkelen en aanbieden van innovatieve workshops en instructies.

De medewerker heeft een aantoonbaar dienstverlenende instelling en ook een goede kennis van gedrukte en digitale informatiebronnen op het gebied van kunst en geschiedenis; zij/hij heeft plezier in het overdragen van kennis en affiniteit met nieuwe communicatietechnologieën; daarnaast is zij/hij bereid en in staat om de goede omgang met kwetsbare collectiestukken te waarborgen.

De werkzaamheden vinden plaats tussen maandag en zaterdag. Van de kandidaat wordt een flexibele inzet op deze dagen gevraagd.

Taken

  • Informatiedienstverlening en ondersteuning van bezoekers in de Studie- en Leeszaal.
  • Ontwikkelen en doorvoeren van instructies en ontwikkelen van informatiemiddelen en digitale onderzoek tools.
  • Omzetten van het beleid en de prioriteiten van de afdeling in samenwerking met het hoofd van de subafdeling Studie- en Leeszaal.

Vereisten

  • Een afgeronde wo-master in de geesteswetenschappen of vergelijkbaar.
  • Een duidelijk idee van de werking van wetenschappelijke bibliotheken in hedendaagse onderzoek-omgevingen (universiteiten, onderzoeksinstituten).
  • Kennis van en interesse in digital humanities.
  • Werkervaring met informatiedienstverlening (in musea of bibliotheken) of in het overdragen van kennis (lerarenopleiding of ervaring in lesgeven of instructional design).
  • Goede kennis van gedrukte en digitale informatiebronnen op het gebied van kunst en geschiedenis.
  • Affiniteit met werken op papier, archief- en bijzondere bibliotheekcollecties.
  • Goede communicatie- en presentatievaardigheden in het Nederlands en in het Engels.
  • Goede organisatorische kwaliteiten.
  • Klant- en oplossingsgericht denken en handelen.
  • Goede IT-vaardigheden.
  • Flexibel, servicegericht en stressbestendig.
  • Bereidheid om regelmatig op zaterdag te werken.
  • Ervaring met het collectiemanagementsysteem Adlib en/of met een bibliotheeksysteem is een pre.

Arbeidsvoorwaarden
Aanstelling geschiedt voor de duur van één jaar, waarna in beginsel verlenging kan plaatsvinden voor nog één jaar. Vervolgens zal – bij ongewijzigde bedrijfsomstandigheden en goed functioneren – het dienstverband worden omgezet in een dienstverband voor onbepaalde tijd. De functie is gewaardeerd in schaal 9, minimaal € 2.771,- en maximaal € 3.627,- in een aanstelling van 36 uur, exclusief vakantietoelage en eindejaarsuitkering. De Museum cao is van toepassing.

Voor nadere informatie over de functie kunt u contact opnemen met Anne Oechtering, Hoofd subafdeling Studie- en Leeszaal op telefoon: +31 20 674 7361 of e-mail: a.oechtering@rijksmuseum.nl. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kunt u zich wenden tot Lieke Boers Personeelsadviseur op telefoon: +31 20 674 7304. Of kijk voor meer informatie op www.rijksmuseum.nl/nl/organisatie.

Solliciteren
Graag ontvangen wij uw sollicitatie uiterlijk 26 mei 2019 via het online sollicitatieformulier. Alleen complete sollicitaties nemen wij in behandeling.

Vacature: Coördinator Studie- en Leeszaal Rijksmuseum
Door Redactie Historici.nl
Vacature: Redacteur Bestandscatalogi (m/v), Rijksmuseum
Door Redactie Historici.nl
Conservator Maritieme Collecties
Door Redactie Historici.nl
Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.