Historici.nl





Gepubliceerd op 16-12-2021

Rijksmuseum Informatiespecialist

Het Rijksmuseum is het museum van Nederland voor kunst en geschiedenis met een collectie van ruim 1 miljoen objecten van en over Nederland vanaf de Middeleeuwen tot en met de 20ste eeuw. Wij staan midden in de maatschappij, dat uit zich bijvoorbeeld in onze samenwerkingspartners en tentoonstellingen maar ook doordat wij vanuit meerdere perspectieven willen verzamelen en de collectie belichten. Wij streven naar diversiteit in onze teams om dit te realiseren.

De afdeling Research Services is verantwoordelijk voor de informatie en data over de collectie en de organisatie. Tevens beheert en ontwikkelt de afdeling een van de grootste wetenschappelijke bibliotheken op kunsthistorisch gebied in Nederland, de Rijksmuseum Research Library. Doel is het mogelijk maken van innovatief en interdisciplinair wetenschappelijk onderzoek en het ondersteunen van de algemene bedrijfsvoering. De subafdeling Studie- en Leeszaal is het publieke gezicht van de afdeling. Zij is verantwoordelijk voor een passend aanbod aan publieksdiensten en verzorgt de klantcontacten van Research Services.

Heb je een dienstverlenende instelling, een vlotte pen en een goede kennis van gedrukte en digitale informatiebronnen op het gebied van kunst en geschiedenis? Lees dan snel verder!

De subafdeling Studie- en Leeszaal zoekt een:

Informatiespecialist

36 uur per week

De functie:
De afdeling Research Services zoekt een betrokken en enthousiaste informatiespecialist die onze virtuele en analoge informatiedienstverlening mee wil helpen uitbouwen.

Hiertoe behoort het ontwikkelen van een aanbod dat aansluit bij de uiteenlopende en steeds vaker digitale behoeften van de verschillende gebruikersgroepen, maar ook taken zoals het beantwoorden van klantvragen, het assisteren bij het gebruik van de collecties en het toezicht houden op het gebruik van kwetsbare/unieke/kostbare stukken. Daarnaast speelt de medewerker een rol in het ontwikkelen en aanbieden van (digitale) workshops en instructies.

De medewerker heeft een aantoonbaar dienstverlenende instelling, een vlotte pen en een goede kennis van gedrukte en digitale informatiebronnen op het gebied van kunst en geschiedenis; zij/hij heeft plezier in het overdragen van kennis en affiniteit met nieuwe communicatietechnologieën; daarnaast is zij/hij bereid en in staat om de goede omgang met kwetsbare collectiestukken te waarborgen.

Taken:

  • Informatiedienstverlening en ondersteuning van bezoekers aan de balies van de studie- en leeszaal;
  • Ontwikkelen en geven van instructies in de werkzaal of online m.b.t. zoeken van informatie en publicaties in bibliotheeksystemen, databanken e.a.;
  • Verzorgen van de communicatie van de afdeling Research Services door middel van nieuwsbrieven, onderhoud webteksten, blog, etc.;
  • Omzetten van het beleid en de prioriteiten in samenwerking met het hoofd van de subafdeling.

Wij vragen:

  • Een afgeronde wo-master in de geesteswetenschappen of opleiding tot informatiespecialist op hbo-niveau;
  • Een duidelijk idee van de werking van wetenschappelijke bibliotheken in hedendaagse onderzoek-omgevingen (universiteiten, onderzoeksinstituten);
  • Werkervaring met informatiedienstverlening en het overdragen van kennis;
  • Ervaring met een bibliotheek- of collectie managementsystemen is een pre;
  • Goede kennis van gedrukte en digitale informatiebronnen op het gebied van kunst en geschiedenis;
  • Affiniteit met werken op papier, archief- en bijzondere bibliotheekcollecties;
  • Goede communicatie- en presentatievaardigheden in het Nederlands en in het Engels;
  • Bereid om in overleg ook op regelmatige basis op zaterdagen te werken.

Arbeidsvoorwaarden:
Aanstelling geschiedt voor de duur van één jaar met de mogelijkheid tot verlenging bij goed functioneren. De functie is gewaardeerd in schaal 9, minimaal € 2.940,- en maximaal € 3.849,- bruto per maand bij een aanstelling van 36 uur, exclusief vakantietoelage en eindejaarsuitkering. De Museum cao is van toepassing. Het betreft een functie die behoort tot het vaste personeelskader van de afdeling.

Bij vragen:
Voor nadere informatie over de functie kunt u contact opnemen met Daan van Reenen, Hoofd a.i. subafdeling Studie- en Leeszaal op telefoonnummer: +31 6 12416846 of e-mail: d.van.reenen@rijksmuseum.nl. Voor vragen over de sollicitatieprocedure kunt u zich wenden tot Romee de With, Personeelsadviseur, op telefoonnummer: +31 (0)206747000 of e-mail: werken@rijksmuseum.nl. Of kijk voor meer informatie op rijksmuseum.nl/nl/organisatie.

Solliciteren:
Het Rijksmuseum is van en voor iedereen. Daarom is ons doel gelijkwaardigheid, diversiteit en inclusie te bevorderen. Wij nodigen alle geïnteresseerden van harte uit te reageren. Solliciteren kan tot uiterlijk 9 januari 2022 en uitsluitend via het sollicitatieformulier. Sollicitaties die op een andere manier bij ons binnenkomen kunnen niet in behandeling worden genomen. Wij ontvangen graag een cv én motivatie in PDF. Alleen complete sollicitaties worden in behandeling genomen.

SOLLICITEER

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Het Huygens Instituut beoogt de Nederlandse geschiedenis en cultuur inclusiever maken. Het ontsluit historische bronnen en literaire teksten en ontwikkelt innovatieve methoden, tools en duurzame digitale infrastructuur.