Historici.nl





#opstand
#cultuur en kunst
#politiek en bestuur
#maatschappij
#wetenschap en techniek
#oorlog en krijgsmacht
#economie en financiën
#kerk en religie
#overzeese gebieden
#scheepvaart
#onderwijs
#erfgoed
#archieven
#kolonialisme
#recht
#Tweede Wereldoorlog
#gender
#inclusiviteit
#slavernij
#natuur en milieu
Gepubliceerd op 08-07-2019

Stadsarchief Rotterdam Teamleider Archieven & Collecties

Het cluster Dienstverlening heeft een voortrekkersrol in de concernopgave de Rotterdammer of de Rotterdamse ondernemer centraal te stellen. Het cluster participeert in de grote transities waar het concern en de stad voor staat en legt verbindingen over organisatieonderdelen heen. Dit met als doel om blijvend passende dienstverlening te bieden, de invloed van Rotterdammers op hun directe omgeving te vergroten en de organisatie te laten samenwerken vanuit een integrale wijkgestuurde aanpak. In de gebieden vormt het cluster een aanspreekpunt voor bewoners, ondernemers en diverse organisaties en vormt zij waar nodig een schakel naar andere clusters. Dienstverlening voert de regie op de ontwikkeling en implementatie van meerdere dienstverleningskanalen. Het zorgt voor de frontoffice voor alle vragen aan de gemeente Rotterdam.

Het cluster Dienstverlening staat ook voor betrouwbare, toegankelijke en gebruikersvriendelijke dienstverlening, informatievoorziening en belastingheffing aan burgers, bedrijven, bezoekers en collega’s. Met Rotterdam.nl, 14 010 en stadswinkels maken we het onze klanten zo makkelijk mogelijk om aan informatie of producten te komen en hun persoonlijke zaken te regelen. Of het nu gaat om het inzien van historische boeken in het archief, het innen van belastingen of snelle en makkelijke levering van burgerzakenproducten. Het cluster Dienstverlening is verantwoordelijk voor het organiseren van verkiezingen.

Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 640.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. Met arbeidsvoorwaarden die dat mogelijk maken.

Welkom. In Rotterdam gebeurt alles wat je loopbaan nodig heeft.
Rotterdam. Make it happen.

Het Stadsarchief
Het Stadsarchief maakt onderdeel uit van het cluster Dienstverlening, dat bestaat uit de directie Klantcontact, de directie Burgerzaken en Belastingen en de directie Gebied, Participatie en Stadsarchief (GPS). Het Stadsarchief Rotterdam fungeert als archiefbewaarplaats van de gemeente Rotterdam en een aantal omliggende gemeenten. Belangrijke taken zijn het verwerven, beheren en beschikbaar stellen van historische informatie over Rotterdam in de vorm van archieven en collecties. Ook het actief bevorderen van historische kennis over Rotterdam is een kerntaak. De missie van het Stadsarchief is een zo groot mogelijk publieksbereik, zodat archieven en collecties optimaal worden benut.

Wij zoeken per direct een

Teamleider Archieven & Collecties

32 uur per week

Team Archieven en Collecties
De primaire taak voor het team Archieven en Collecties is het beheer en toegankelijk maken van de archieven en collecties van Rotterdam en aangesloten partners, zodat gebruikers toegang hebben tot de aanwezige informatie. En om vanuit historisch belang een zo representatief mogelijk beeld van de Rotterdamse samenleving te verkrijgen en het behoud van (collectieve) herinneringen. De hieruit volgende taken zijn het verwerven, beschrijven, beschikbaar stellen en het faciliteren van gebruik en hergebruik van de archieven en collecties, zo effectief en efficiënt als mogelijk.

Het beheren van collecties en archieven strekt zich uit over materiaal van perkament tot bits en bytes en van 1200 tot heden en betreft ruim 30 km planklengte archieven en 100.000-en beelddocumenten en publicaties. Vanwege de detachering van onze huidige teamleider zoeken wij een nieuwe collega.

Jouw functie
Ben jij een leidinggevende, die weet hoe je onze collecties én de kennis vanuit je team toekomstproof kunt maken?

De teamleider Archieven en Collecties die wij zoeken is een inhoudelijk expert met managementvaardigheden. Daarnaast ben jij de persoon die een inhoudelijke (digitale) inhaalslag maakt met de afdeling Archieven en Collecties. Je weet hoe je aansluiting vindt bij hedendaagse netwerken in de (internationale) archiefsector en je ziet een uitdaging in het toegankelijk maken en het beheer van onze collecties en nieuwe media. Dossiers als auteursrechten, AVG, open data en digitale ontwikkelingen in het vakgebied staan hoog op jouw agenda. Je bent verantwoordelijk voor de aansturing van een team van 25 medewerkers, waarvan in de komende jaren enkele medewerkers uitstromen. Jij zorgt dat hun expertise geborgd wordt en dat daarnaast met de zittende en de toekomstige nieuwe medewerkers een kwaliteitsslag wordt gerealiseerd, zodat we voorbereid zijn en klaar voor de toekomst.

Jouw profiel
Ben jij deze Teamleider Archieven en Collecties, heb jij

  • WO-denk- en werkniveau, opleidingsrichting Archivistiek A;
  • minimaal vijf jaar relevante werkervaring
  • en kennis en/of aantoonbare affiniteit met kunstgeschiedenis en kennis van de geschiedenis van Rotterdam is een pre.

En verder
Beschik je over innovatief denkvermogen en ga je enthousiasmerend te werk om je resultaten te behalen. Ben jij op de hoogte van moderne ontwikkelingen op het gebied van digitalisering en nieuwe media en ben je bekend de laatste ontwikkelingen in de archivistiek.

Ons aanbod
Wij bieden je een vacature waarbij je het stadsarchief verder op de kaart kunt zetten voor Rotterdam. In een professionele werkomgeving op een unieke locatie in de stad, op de Hofdijk, achter het Hofplein. Je collega’s zijn zeer professioneel en betrokken en je werk is gevarieerd, uitdagend en belangrijk voor de burgers en voor Rotterdam.

Verder bieden we je een salaris dat bij je past, afhankelijk van je leeftijd, ervaring en opleiding tot maximaal € 5.520,- (schaal 12) bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek.

Daar bovenop kun je ook nog eens rekenen op (onder andere):

  • een Individueel Keuzebudget (IKB) dat je kunt inzetten voor bijvoorbeeld fitness, een opleiding of de aanschaf van een nieuwe fiets;
  • goede secundaire arbeidsvoorwaarden, waaronder een ABP-keuzepensioen, reiskostenvergoeding en uitstekende verlofregelingen.

De functie wordt in verband met een detachering voorlopig opengesteld voor 1 jaar en voor 32 uur per week. Het is echter mogelijk dat dit na een jaar wordt omgezet in een aanstelling voor onbepaalde tijd.

Heb je interesse
Je kunt inhoudelijke vragen stellen én je sollicitatie richten aan Judith van de Luijtgaarden, Afdelingsmanager, telefoon 06-18293608.

Heb je vragen die betrekking hebben op de sollicitatieprocedure, dan kun je contact op nemen met Ottilie Lemmers, recruiter, te bereiken via telefoonnummer 06-13476547

Waar ben jij van?
Ben jij van de Archiefwereld toekomst bestendig maken?
Ben jij van de nieuwe inzichten en ervaring in collectiebeheer?
Ben jij archiefwetenschapper met een voorliefde voor het visuele en ben je toe aan een nieuwe wending in je carrière? En ook nog ervaring in leidinggeven?
Solliciteer via de sollicitatiebutton op deze vacature!

Belangstellenden die na de reactietermijn van 14 juli 2019 reageren, worden niet in de selectieprocedure meegenomen.

Solliciteer!

Historici.nl
Het KNHG is de grootste organisatie van professionele historici in Nederland. Het biedt een platform aan de ruim 1100 leden en aan de historische gemeenschap als geheel. Word lid van het KNHG.
Historici.nl
Terug naar de bron: de geschiedenis ontrafeld met nieuwe technologie. Dat is de missie van het Huygens ING, een onderzoeksinstituut op het gebied van geschiedenis en cultuur.